Jak být zdraví během celého roku


Tělo potřebuje ke svému fungování řadu látek, mezi něž patří i minerály. Organismus si je nedokáže sám vyrobit, a proto je musíme tělu dodávat. Patří sem vápník, železo, zinek nebo měď, ale i například velmi důležitý hořčík. V české populaci trpí řada lidí nedostatkem právě hořčíku, aniž by o tom věděli. Na stránkách https://www.katysax.cz/pevne-zdravi-po-cely-rok najdete mnoho další inspirace, jak si uchovat pevné zdraví.

ořechy

 
Příčiny nedostatku hořčíku

·         Stav nedostatku hořčíku se nazývá hypomagnezémie.

·         Jeho nedostatek způsobují průjmy, vysoký krevní tlak, srdeční onemocnění a nadměrné pití alkoholu.

Projevy nedostatku hořčíku

·         Nedostatek hořčíku se projevuje svalovými křečemi a svalovou slabostí, zvýšenou dráždivostí, poruchou srdečního rytmu, špatnou soustředěností, bolestí hlavy, brněním rukou a pocitem vnitřního napětí.

Zdroje hořčíku

·         Doporučená denní dávka hořčíku pro muže je 400 mg a pro ženy 300 mg. Magnezium obsahují ořechy, datle, luštěniny, špenát, mák banány či káva. Hořčík se dá doplnit i tabletami, které lze koupit v lékárně. Hořčík se za přítomnosti vitamínu B6 v těle lépe rozkládá. Stejný efekt má například i vitamín D3. Existuje podání magnézia injekční cestou, ať již do svalu nebo přímo do žíly.

 
Nedostatek železa, zinku, mědi, jódu, fluóru a selenu

·         Nedostatek železa může způsobit chudokrevnost, při které dochází k poklesu tvorby červených krvinek, jež se projevuje nápadnou bledostí kůže a sliznic, únavou a zvýšenou spavostí. 6elezo v sobě obsahují vnitřnosti, hovězí a jehněčí maso, mořské plody, listová zelenina, sušené ovoce, luštěniny, sušené houby a ořechy.

hovězí maso


·         Málo zinku zapříčiňuje únavu, změny nálady a psychiky a vyvolává sklon k průjmům. Zinek se vyskytuje v potravinách bohatých na bílkoviny, v hovězím, vepřovým a kuřecím mase, vejcích a mořských plodech.

·         Nedostatek mědi může za anémii, poruchy imunity, růstu vlasů a nehtů. Měď je v luštěninách, játrech, v rozinkách a v ořechách.

·         Úbytek jódu má za vinu zvětšení štítné žlázy, ale může způsobit i její sníženou funkci.

·         Fluór je nezbytný ke správné mineralizaci kostí.

·         Selen je prospěšný k obraně proti volným radikálům, k regulaci hormonů štítné žlázy a plodnosti.

Jak být zdraví během celého roku
4 (80%)1